Geçtiğimiz aylarda toplam uzunluğu 13 kilometreyi bulan Halkapınar-Fahrettin Altay Tramvay Hattı ile yaklaşık 10 kilometre uzunluğundaki Karşıyaka Alaybey-Mavişehir Hattı’nın proje ihalelerini yapan İzmir Büyükşehir Belediyesi, her iki tramvay projesini de Ağustos ayında Devlet Planlama Teşkilatı’nın (DPT) onayına sunacak. DPT’nin onay vermesi durumunda yeni alınacak körfez yolcu vapurları gibi tramvay projesi için de bulunması halinde uygun koşullarda dış kredi kullanılabilecek. Ağustos ayında 30-35 kilometre uzunluğundaki tramvay projeleri için DPT’ye onay için başvuruda bulunacaklarını belirten İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, yeni yolcu ve arabalı vapur ile tramvay projelerinin Büyükşehir Belediyesi’ne 500 milyon liraya malolacağını söyledi. Projelerin bitmek üzere olduğunu belirten Kocaoğlu, “DPT onayından sonra kaynak bulur bulmaz ihaleye çıkacağız” dedi.
KOORDİNELİ ÇALIŞACAK
TCDD ile ortaklaşa hayata geçirdikleri Aliağa Menderes Hızlı Tren Projesi ile birlikte İzmir’in kent içi toplu ulaşımının A’dan Z’ye değişeceğini, toplam uzunluğu 79 kilometreyi bulan hattın 29 Ekim’de devreye girmesi ile birlikte İzmir’in ulaşımda birinci çağı atlayacağını belirten Başkan Kocaoğlu, “Seneye Haziran ayında Üçyol-Üçkuyular Metrosu’nun devreye girmesi ile birlikte İzmir, ulaşımda ikinci çağı da atlamış olacak. Tramvay projelerinin de devreye girmesi ile birlikte vapur, metro, otobüs ve tramvay, koordineli şekilde çalışacak. İzmir’in toplu ulaşım sorunu kökünden çözülmüş olacak” dedi.
Üçkuyular-Halkapınar Tramvay Hattı’nın sahilden, Mustafa Kemal Sahil Bulvarı’nın kara tarafından Cumhuriyet Meydanı’ndaki Atatürk Heykeli’ne kadar geleceğini, buradan Şair Eşref Bulvarı’na geçeceğini ve bu güzergahı izleyerek Şehitler Caddesi’nden Halkapınar’a varacağını belirten Başkan Kocaoğlu, Karşıyaka-Alaybey-Mavişehir hattının ise Yalı Caddesi’ni izleyerek deniz tarafından Mavişehir’de, Aliağa-Menderes Hızlı Tren Projesi için inşa edilen Mavişehir İstasyonu’na ulaşacağını söyledi. Kocaoğlu diğer hattın ise Buca’da hayata geçirileceğini belirterek, Şirinyer Tren İstasyonu’ndan başlayacak olan Buca Şirinyer-Tınaztepe Kampus Hattı’nın Tınaztepe Kampusü’ne ulaşacağını söyledi.
ÜÇ AYRI ATÖLYE
Başkan Kocaoğlu, Halkapınar-Alsancak-Fahrettin Altay Tramvay Hattı’ndaki vagonların bakımının Metro A.Ş’nin Halkapınar’daki atölyelerinde yapılacağını söylerken, “Alaybey-Mavişehir Hattı’ndaki vagonların bakımı hızlı tren kapsamında Çiğli’de inşa edilen tren depolama tesislerinde yapılacak. Buca Şirinyer-Tınaztepe Kampus Hattı’ndaki vagonların bakımı için de Tınaztepe Kampusü içinde bir bakım atölyesi kurulması öngörülüyor” dedi.
Her üç projenin de inşaat ihaleleri, bir terslik olmazsa 2011 yılında yapılacak. Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu’nun, seçim vaadleri arasında yer alan tramvay projeleri ucuz maliyetli ve hızlı yapılabilir olması, metro sistemini tamamlayıcı işlevleri, kent dokusuna uyumu ve kent yaşamına katacağı zenginlik nedeniyle tercih edildi. Kocaoğlu’nun seçim bildirgesinde yer alan beş tramvay hattı arasında ayrıca Narlıdere-Urla ve Bayraklı Ozan Abay Caddesi-Haydar Aliyev Caddesi-Bornova Meydanı tramvay hatları da var. Bu hatların proje yapımına da 2010 yılı ve 2011′de başlanacak.
Süreç nasıl işleyecek?
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nde tramvay hatlarının projeleri hazırlandıktan sonra güzergahlar da kesinleşmiş olacak. Ardından Büyükşehir, olumlu ÇED raporu için Çevre İl Müdürlüğü’ne başvuruda bulunup ÇED raporu alacak. Ardından hatların uygulama projeleri ve fizibilite raporları hazırlanıp Devlet Liman Havayolları İşletmeleri’ne (DLH) gidecek. DLH onayı alındıktan sonra dış kredi için DPT’ye ve kefalet için de Hazine’ye gidecek. Tüm bu onaylar alındıktan sonra uygun koşullu dış kredi aranacak. Bulunması halinde yapım ihalesine çıkılacak. Eğer finansmanı belediye kendi öz kaynakları ile karşılama kararı alırsa uygulama projeleri ve fizibilite raporları hazırlandıktan sonra diğer safhalara gerek kalmaksızın direkt yapım ihalesine çıkılabilecek.
0 yorum:
Yorum Gönder